Page 15 - sst-2022b
P. 15
Το 5G θεωρείται ότι θα αναλάβει τη ζήτηση λειτουργιών IoT Έχουν αναπτυχθεί από νωρίς λογισμικά για την εύρεση της
έως ότου τα δίκτυα NB-IoT και e MTC να είναι πλήρως συντομότερης διαδρομής ενός οχήματος (Lu et al., 2012),
διαθέσιμα για χρήση. και μετέπειτα λογισμικό που υπολογίζει την συντομότερη
Στον πίνακα 2 ,στο τέλος ,γίνεται σύγκριση των διαφόρων διαδρομή δυναμικά (Nayak & Narvekar, 2017), λαμβάνοντας
πρωτοκόλλων επικοινωνίας . υπόψη διάφορες καταστάσεις σε πραγματικό χρόνο όπως
καιρικές συνθήκες, την ταχύτητα των οχημάτων (ανάλογα με
6. Λογισμικό την τρέχουσα ή την μέση ταχύτητα θα υπάρξει ή όχι
Πολλές διαφορετικές τεχνολογίες χρησιμοποιούνται με καθυστέρηση στην άφιξη στον προορισμό) ,των οδικών
διαφορετικές προσεγγίσεις τόσο στη διαχείριση της φυσικής ατυχημάτων και στοιχείων της κυκλοφορίας γενικά , που
υποδομής (απορριμματοφόρα -κάδοι) όσο και των δεδομένων ανήκουν στην κατηγορία του λογισμικού διαχείρισης στόλου
που συλλέγονται και του λογισμικού που χρησιμοποιείται οχημάτων.
(Anagnostopoulos et al., 2017). Όσον αφορά την συλλογή αποβλήτων έχουν αναπτυχθεί
Συναντάμε, γενικά , τις παρακάτω κατηγορίες λογισμικού: λογισμικά που επιπλέον λαμβάνουν υπόψη τους την
Ενδιάμεσο λογισμικό , που επιτρέπει την επικοινωνία πληρότητα των κάδων , ώστε να μην μεταβαίνουν τα
μεταξύ των υποτμημάτων απορριμματοφόρα σε κάδους που δεν έχουν γεμίσει ακόμη ή
Σχεδιασμού και βελτιστοποίησης της διαδρομής των να μην αφήνουν κάδους να υπερχειλίζουν με απορρίμματα.
απορριμματοφόρων Για τον σχεδιασμό της διαδρομής μια αλγοριθμική
Λογισμικό διαχείρισης του συστήματος προσέγγιση επιτρέπει σύνδεση με την βάση δεδομένων της
Λογισμικό αλληλεπίδρασης με τους πολίτες πληρότητας των κάδων πριν από την έναρξη της διαδικασίας
Οι εφαρμογές IoT πρέπει να είναι σε θέση να χειριστούν ένα συλλογής σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση των κάδων
τεράστιο όγκο δεδομένων που παράγονται από πηγές IoT και απορριμμάτων που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό της
να εξυπηρετούν εκατομμύρια αιτήματα προέρχονται από πιο αποτελεσματικής διαδρομής του απορριμματοφόρου ,
χρήστες σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. μειώνοντας το κόστος και το χρόνο που απαιτείται.
6.1. Ενδιάμεσο λογισμικό- Middleware Η επεξεργασία των δεδομένων πληρότητας των κάδων γίνεται
Το ενδιάμεσο λογισμικό εργάζεται για τη διασύνδεση των σε ορισμένες χρονικές στιγμές ανάλογα με τον δυναμικό
στοιχείων του IoT που δεν θα ήταν δυνατόν να επικοινωνούν προγραμματισμό που έχει επιλεχθεί και ξεκινά η δυναμική
μεταξύ τους διαφορετικά, δηλαδή, εργάζεται ως διερμηνέας. δρομολόγηση, η οποία λαμβάνει υπόψη της δεδομένα GPS
Το Middleware συνδέει διαφορετικά, περίπλοκα και ήδη των απορριμματοφόρων προκειμένου να παρέχουν τις οδηγίες
υπάρχοντα προγράμματα που δεν είχαν αρχικά σχεδιαστεί για δρομολόγησης σε πραγματικό χρόνο.
σύνδεση. Στη βιβλιογραφία, οι λύσεις μεσαίου λογισμικού Η ανάπτυξη λογισμικού για την εύρεση των βέλτιστων
IoT αναφέρονται μερικές φορές ως IoT πλατφόρμες, χωρίς διαδρομών συλλογής αποτελεί το κύριο θέμα στις
όμως να είναι ο μόνος τύπος IoT πλατφόρμας. Υπάρχουν περισσότερες εργασίες σχετικά με την συλλογή
πολλές λύσεις ενδιάμεσου λογισμικού διαθέσιμες στη απορριμμάτων με IoT, με ζητούμενο η συλλογή να είναι
βιβλιογραφία και την αγορά. Ανάλογα με τις απαιτήσεις, δυναμική ή on line, δηλαδή να προκύπτει από στοιχεία
μπορεί να γίνει επιλογή μεταξύ διαφορετικών μοντέλων πάντα πληρότητας των κάδων και σε πραγματικό χρόνο.
στο Cloud, όπως υποδομή ως υπηρεσία IaaS όπου Tο λογισμικό σχεδιασμού της διαδρομής των
παρέχονται και οι αισθητήρες μαζί με την πλατφόρμα , απορριμματοφόρων είναι ένα Σύστημα Υποστήριξης
πλατφόρμα ως υπηρεσία PaaS και λογισμικό ως υπηρεσία Αποφάσεων (Decision Support System DSS), βασισμένο στα
SaaS. κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη ανά περίπτωση , πχ. κόστος,
Στο IoT οι οργανισμοί και οι χρήστες χρησιμοποιούν απόσταση, χρόνος ανταπόκρισης , την κατανάλωση καυσίμου,
πολλαπλά (και ασύμβατα) λογισμικά καθώς και διαφορετικές το είδος του αποβλήτου ,τον χαρακτηρισμό περιοχών ως
συσκευές από διαφορετικές μάρκες. Προς το παρόν, οι περιοχές προτεραιότητας (Anagnostopoulos et al., 2015) .
περισσότερες συσκευές IoT είναι μόνο συμβατές με συσκευές Παραδοσιακά, οι κάδοι αποβλήτων αδειάζουν σε
της ίδιας μάρκας ή μάρκας συνεργάτη. Για το λόγο αυτό, προκαθορισμένα διαστήματα ,αλλά η διαδικασία έχει πολλά
δημιουργήθηκαν διάφορες πρωτοβουλίες τυποποίησης, όπως μειονεκτήματα όπως (Reed et al., 2014):
η IPSO Alliance, AllSeen Alliance, OneM2M, Ορισμένοι κάδοι απορριμμάτων γεμίζουν γρηγορότερα
Openconnectivity, Fiware, OpenFog, OpenDaylight , IEEE, από το ρυθμό συλλογής και το να παραμένουν γεμάτοι
3GPP και πολλές άλλες . περιμένοντας την προκαθορισμένη συλλογή ενέχει
6.2. Λογισμικό σχεδιασμού και βελτιστοποίησης της κινδύνους υγιεινής .
διαδρομής Υπάρχουν μερικές ημέρες, για παράδειγμα, διακοπές,
Η συλλογή των αποβλήτων αντιστοιχεί στο 80% του σαββατοκύριακα, φεστιβάλ, που σε ορισμένες περιοχές
κόστους της συνολικής διαχείρισή τους και χρησιμοποιούνται κάποιοι κάδοι απορριμμάτων γεμίζουν πολύ γρήγορα
στόλοι απορριμματοφόρων που ταξιδεύουν πολλά χιλιόμετρα και απαιτούν συντομότερο διάστημα συλλογής, ή σε
καθημερινά συλλέγοντας απόβλητα. Το λογισμικό κάποιες περιοχές οι κάδοι δεν γεμίζουν.
σχεδιασμού και βελτιστοποίησης της διαδρομής ενός Οι (Anagnostopoulos et al., 2018) χρησιμοποιούν ένα αυτό-
απορριμματοφόρου , είναι ένα σύνολο ευφυών αλγορίθμων εκπαιδευόμενο σύστημα , αξιοποιώντας ιστορικά στοιχεία
για να διευκολυνθεί η διαδικασία από τη συλλογή μέχρι την συλλογής και καταλήγουν σε ένα πολυπαραγοντικό σύστημα
τελική διάθεση λαμβάνοντας υπόψη διάφορους τύπους για την δυναμική κατανομή των απορριμματοφόρων σε
πληροφοριών για την αύξηση της απόδοσης. σχέση με τη «συμπεριφορά» ,δηλαδή τι πληρότητες έχει δείξει
στο παρελθόν, του κάθε κάδου.
48

