Page 30 - sst-2022b
P. 30

οικονομίας  και  πληροφορικής.  Όπως  φαίνεται  και  στα  πραγματοποιήθηκε  μέσα  σε  200  κύκλους  εκπαίδευσης
            Γραφήματα  των  εικόνων  1  και  2,  52  από  τους  150  (epochs).   Οι   τροποποιήσεις   των   βαρών
            μαθητές έγραψαν στις πανελλήνιες εξετάσεις  στο μάθημα  πραγματοποιούνταν  με  την  ανά  πέντε  προτύπων
            των  μαθηματικών  βαθμό  μικρότερο  του  5  (δηλαδή  το  τροφοδοσία   από   το   σύνολο   εκπαίδευσης,
            34,66%  του  συνόλου  των  μαθητών),   ενώ  κάτω  από  τη  χρησιμοποιήθηκε  δηλαδή  η  μέθοδος  mini-batch  με  τιμή
            βάση του 10 έγραψαν 96 μαθητές δηλαδή  το 63,99% του  batch  ίση  με   5.  Για  να  διαπιστωθεί  η  ακρίβεια  και  να
            συνόλου των μαθητών. Τα ποσοστά αυτά συμφωνούν με  αξιολογηθεί  το  μοντέλο  χρησιμοποιήθηκαν  τα  εξής
            τα  γενικά  στατιστικά   των  πανελληνίων  εξετάσεων  που  μεγέθη:  το  μέσο  τετραγωνικό  σφάλμα  (Mean  Square
            ανακοινώνει  το  Υπουργείο  κάθε  χρόνο   με  την  έκδοση  Error) , η ρίζα του μέσου τετραγωνικού σφάλματος (Root
            των αποτελεσμάτων.                                Mean  square  error),  το  μέσο  απόλυτο  σφάλμα   (Mean
                                                              Absolute  Error)  και  η  ακρίβεια  (Accuracy)  του
                                                              δικτύου(Αρετός, 2020).
                                                                 Στον  παρακάτω  πίνακα  εμφανίζονται  οι  τιμές  των
                                                              κύριων παραμέτρων του δικτύου καθώς και τα μεγέθη της
                                                              αξιολόγησης:

                                                                                 Πίνακας II
                                                                      Πίνακας παραμέτρων του νευρωνικού δικτύου
                                                                 ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΤΟΥ             ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ
                                                                      ΔΙΚΤΥΟΥ             ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ
            Εικόνα  1:  Αριθμός  μαθητών  ανά  Βαθμολογία  στο  μάθημα  των
            μαθηματικών
                                                                    Κόμβοι εισόδου              19
                                                                 Νευρώνες του επιπέδου
                                                                       εξόδου                    1

                                                                   Αριθμός Κρυφών                2
                                                                Επιπέδων (Hidden layers)
                                                                 Αριθμός νευρώνων των   60 (1ο κρυφό επίπεδο) ,
                                                                   κρυφών επιπέδων      30 (2ο κρυφό επίπεδο)
                                                                      Συνάρτηση
                                                                    Ενεργοποίησης        Ανορθωτής (RELU)

                                                                 Μέθοδος εκπαίδευσης   Backpropagation (adam)
            Εικόνα  2:  Ποσοστό  μαθητών  ανά  Βαθμολογία  στο  μάθημα  των   (optimizer)
            μαθηματικών
                                                                      Batch size                 5
            C. Ο Σχεδιασμός και η Δομή του Νευρωνικού Δικτύου
                                                                  Κύκλοι εκπαίδευσης
                 Στην  παρούσα  εργασία  χρησιμοποιήθηκε  ένα         (Epochs)                  200
            πολυεπίπεδο προς τα εμπρός τροφοδοτούμενο νευρωνικό                          Μέσο Τετραγωνικό
            δίκτυο  (Feed  Forward  Multilayer  Neural  Network).  Το                  Σφάλμα, Ρίζα του μέσου
            δοθέν  πρόβλημα  είναι  ένα  πρόβλημα  παλινδρόμησης   Παράμετροι ελέγχου του   τετραγωνικού
            (regression problem) καθώς εδώ μπορεί να θεωρηθεί ότι ο    δικτύου            σφάλματος, Μέσο
            βαθμός  στις  Πανελλήνιες  αποτελεί  την  τιμή  μιας                          απόλυτο σφάλμα,
            συνάρτησης  που  έχει  ως  μεταβλητές  τις  19  μεταβλητές                        Ακρίβεια
            του προβλήματος. Με βάση τον αριθμό των μεταβλητών
            που υπάρχουν στα δεδομένα εισόδου θα πρέπει το επίπεδο   Για  την  εκπαίδευση  και  την  αξιολόγηση  του  δικτύου
            εισόδου  του  δικτύου  να  αποτελείται  από  19  κόμβους   αποφασίστηκε  να  χρησιμοποιηθεί  η  μέθοδος  του
            (ένας για κάθε μία μεταβλητή) και το επίπεδο εξόδου από   διαχωρισμού  των  δεδομένων  σε  δεδομένα  εκπαίδευσης
            έναν  νευρώνα  που  θα  αποδίδει  και  τον  προβλεπόμενο   και  δεδομένα  ελέγχου.  Έτσι  δημιουργήθηκε  το  σύνολο
            βαθμό των Πανελληνίων στο μάθημα των μαθηματικών.    των δεδομένων εκπαίδευσης που αποτελούσε το 80% του
               Με  τη  βοήθεια  της  βιβλιοθήκης  της  Python,   συνόλου  των  δεδομένων  (δηλαδή  120  πρότυπα)  ενώ  το
            keras   δημιουργήθηκε  ένα  νευρωνικό  δίκτυο  που   υπόλοιπο 20% αποτέλεσε το σύνολο  ελέγχου. Επιπλέον
            αποτελούνταν  εκτός  από  το  επίπεδο  της  εισόδου  και   επιλέχθηκε  να  γίνει  μία  κανονικοποίηση  των  τιμών  των
            εξόδου  και  από  δύο  κρυφά  επίπεδα  τα  οποία   δεδομένων  εισόδου  τόσο  της  εκπαίδευσης  όσο  και  του
            αποτελούνταν  από  60  και  30  νευρώνες  αντίστοιχα.  Η   ελέγχου.   Η   όλη   επεξεργασία   των   δεδομένων
            συνάρτηση ενεργοποίησης με την οποία εφοδιάστηκε το   πραγματοποιήθηκε  με  τη  βοήθεια  των  κατάλληλων
            δίκτυο  ήταν  η  συνάρτηση  RELU  (ανορθωτής).  Για  την   εντολών των Βιβλιοθηκών της Python, sklearn και pandas
            εκπαίδευση  του  δικτύου  χρησιμοποιήθηκε  η  μέθοδος   (Αρετός, 2020).
            Adam  που  αποτελεί  μία  βελτίωση  πάνω  στην  βασική
            μέθοδο  backpropagation.  Η  εκπαίδευση  του  δικτύου



                                                                                                        63
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35